Експлуатаційний строк служби всіх без винятку акумуляторних батарей визначається кількома чинниками: якістю конструкції самої батареї, використаними матеріалами та типом моделі. Але найголовніший, вирішальний фактор — це правильне заряджання батареї, про яке знають не всі користувачі сучасних акумуляторів.
Невеликий огляд ми присвятимо процесу заряджання акумулятора, визначимо основні правила та особливості заряджання батарей, створивши своєрідну інструкцію щодо особливостей зарядки сучасних моделей.
Загальні принципи експлуатації акумуляторних батарей

Насамперед розвінчаємо загальновідомий міф. Багато користувачів АКБ, магазинні «спеціалісти», сервісні працівники постійно повторюють одну й ту ж мантру: щоб акумулятор працював правильно й стабільно, його перед використанням потрібно повністю розрядити, а потім повністю зарядити. Деякі «експерти» заходять ще далі, стверджуючи, що для стабільної й довговічної роботи акумулятор необхідно регулярно повністю розряджати.
Усе це — лише міф, якщо не сказати різкіше. АКБ усіх без винятку типів прослужать вам довше, якщо будуть зазнавати якомога менше розрядів. Процес розрядки руйнує всередині якісної батареї електродні решітки, які починають деформуватися. Для неякісних моделей, виготовлених із другосортних матеріалів, подібні «розрядні стреси» можуть бути навіть корисними. Їхні пластини сильно забруднені. Якщо не проводити періодичні розряди, бруд може повністю вивести АКБ з ладу.
Однак при використанні якісних сучасних моделей дуже важливо, щоб акумулятор працював із постійною підзарядкою (так званий буферний режим).
Основні режими роботи
Щоб опис процесу заряджання був більш зрозумілим, спершу слід уточнити таку ситуацію: у якому режимі експлуатується ваша АКБ? Існує два основних режими:

-
Буферний режим:
Принцип роботи полягає в наступному — модель перебуває під постійним «живленням» від мережі. Коли джерело живлення вимикається, акумулятор віддає власний заряд обладнанню. Якщо джерело знову підключається — акумулятор починає підзаряджатися. Подібний режим є найбільш придатним для сучасних моделей. Наприклад, експлуатаційний строк AGM-акумулятора в буферному режимі (за температури близько 20 °C) становить дванадцять років. Найбільш характерне застосування буферного режиму — сучасні джерела безперебійного живлення (ДБЖ). -
Циклічний режим:
У цьому випадку моделі повністю розряджаються та заряджаються щонайменше один раз на добу. При цьому строк їх експлуатації вимірюється не часом, а заданою кількістю циклів. Тривалість роботи додатково залежить від глибини розрядного процесу.
Приклад використання циклічного режиму — сучасні підлогомийні машини,
мобільні кавомашини, дитячі розважальні автомобілі. Іноді сучасні «спеціалісти» пропонують у комплект до подібного обладнання стартерні АКБ, які зазвичай використовуються автомобілістами. Їхній аргумент — низька вартість таких моделей. Розвінчаємо цей міф. Стартерні варіанти ефективні лише під час початкового запуску автомобіля, після чого акумулятор постійно підзаряджається від генератора.
Подібні моделі оснащені досить тонкими електродними пластинами, тому для кавомашин чи підлогомийних машин із регулярними глибокими розрядами стартерні акумулятори абсолютно не підходять — вони вийдуть з ладу вже за кілька місяців.
Інструкція з заряджання АКБ
Переходимо до особливостей заряджання акумуляторних батарей. Почнемо з першого режиму, який є найприйнятнішим для більшості моделей — буферного.
Сучасні акумулятори виготовляються таким чином, що номінальна напруга одного елемента дорівнює 2 В. Однак це значення є нестабільним — показники можуть змінюватися. Зазвичай у побутових цілях використовуються батареї, що містять три елементи (6 В) або шість елементів (12 В).
Заряд акумулятора: буферний режим
Щоб правильно заряджати АКБ у буферному режимі, необхідно встановити зарядну напругу на рівні 2,27–2,30 В на кожен елемент. У шестивольтовому акумуляторі це буде 6,8–6,9 В, у 12-вольтовому (з шістьма елементами) — 13,6–13,8 В.
Зарядний струм обов’язково слід обмежувати. Він повинен становити 30% від номінальної ємності батареї, що вимірюється в амперах (показник розраховується на 10 годин роботи батареї). Наприклад, акумулятор ємністю 100 А·год слід заряджати зі струмом не вище 30 А. Гелеві батареї мають ще нижче обмеження — на рівні приблизно 20%.
Заряд батареї в циклічному режимі
Переходимо до наступного режиму роботи — циклічного. У цьому випадку параметри зарядної напруги дещо змінюються. Двовольтовий елемент слід заряджати при напрузі 2,4–2,45 В. Шестивольтова батарея з трьома елементами — при напрузі 7,2–7,35 В. Для 12-вольтових батарей цей показник становить 14,1 В. Зазначені параметри актуальні для акумуляторів технології AGM.
Гелеві моделі мають дещо нижчі показники: для 2-вольтових — 2,35 В, для 6-вольтових — 7,05 В, для 12-вольтових — також 14,1 В.
Обидва типи акумуляторів слід заряджати зі струмом у 20% від їхньої номінальної ємності. Для моделей із ємністю 100 А·год зарядний струм має становити 20 А.
Час заряджання акумуляторних батарей
Тривалість процесу заряджання АКБ залежить від ступеня розрядженості моделі. Спочатку акумулятор заряджається в прискореному режимі — так званому «бустерному». Потім зарядний струм поступово знижується і досягає мінімального рівня при повному заряді акумулятора.
Падіння зарядного струму до 2–3 мА на кожен ампер-год ємності батареї є критерієм повної зарядки. Наприклад, для батареї ємністю 100 А·год цей показник становить 200–300 мА. Щоб досягти повного (100%) заряду, слід продовжувати заряджання на таких малих струмах ще приблизно годину.
Час заряджання в циклічному режимі становить близько десяти годин, оскільки, як ми розуміємо, батарея в цьому випадку повністю розряджається. У буферному режимі повний заряд може тривати від тридцяти до сорока восьми годин.
Додаткові особливості
Важливим фактором правильного заряджання є так зване «перенасичення». Акумулятору необхідно передати приблизно на 20% більше енергії, ніж зазначено в параметрі «номінальна ємність». Завдяки цьому акумулятор працюватиме стабільніше та віддаватиме більше енергії.
Рекомендована температура заряджання — від 20 до 25 °C. За нижчих температур процес заряджання відбувається значно повільніше. Якщо заряджати акумулятор при температурі близько 0 °C, такий процес практично не має сенсу — акумулятор не зарядиться.
У деяких зарядних пристроях передбачена функція термокомпенсації, яка дозволяє автоматично регулювати напругу залежно від зміни температури. Подібні моделі є найкращим варіантом для регіонів з нестабільним кліматом.
Таким чином, дотримуючись усіх правил заряджання сучасних акумуляторів, ви зможете значно подовжити строк служби ваших пристроїв.
